علوم سیاسی و بین الملل

مقالات حوزه ایالات متحده

علوم سیاسی و بین الملل

مقالات حوزه ایالات متحده

خطر یورو اسلام یا (اسلام اروپایی) نقدی بر دیدگاههای دکتر طارق

خطر یورو اسلام یا (اسلام اروپایی) نقدی بر دیدگاههای دکتر طارق رمضان

نویسنده : ابوالفضل کاهه

منبع : سایت آفتاب

ده ها هزارازمسلمان ها طی قرن اخیر به اروپا مهاجرت کرده اند وهزاران مسیحی اروپایی هرروزه مسلمان می شوند. به پیشبینی کارشناسان ،مسلمان ها تا پایان این قرن به جمعیت غالب قاره اروپا تبدیل می شوند. ازطرفی مراسم مذهبی کلیسا دراروپا به سرعت درحال کاهش است وچهارهزار کلیسا طی ۱۵ سال اخیر تعطیل شده ، فروخته می شوند یا ساختمان آنها برای سایر نیازهای اجتماعی بهره برداری می شود.

دراین فضا زنگ خطر برای هویت اروپایی درمقابل هویت اسلامی برای غربی ها به صدا درآمده است . درابتدا با فشارهای گسترده برمسلمانان به دنبال حل وخنثی سازی این قشر درجامعه اروپا کردند، درامتداد آن به راه کار جدیدی روی آوردند وآن تئوری یورواسلام یا اسلام اروپایی است .

نویسنده سعی دارد دراین مقاله نیم نگاهی به خطرات و چالشهای این تئوری برای جهان اسلام نماید . امید وارم مفید واقع شود.

گسترش اسلام ومسلمانان دراروپا

آمار و ارقام مربوط به مسلمانان اروپا را بیشتر نهادهای آمریکایی منتشر می کنند تا مراکز اروپایی. آماری که مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک آمریکا منتشر کرده است نشان می دهد جمعیت مسلمان ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا که اکنون ۱۵ میلیون نفر است تا سال ۲۰۲۵ دو برابرمی شود.در حال حاضر معلوم نیست اروپا دقیقا چه تعداد مسلمان دارد.

در فرانسه که مقامات سکولار آن هرگز سئوالی مذهبی از شهروندان نمی پرسند، تعداد مسلمانان یا شهروندانی با سابقه مسلمانی، تقریبا ۵میلیون یا ۸ درصد جمعیت این کشور است. این رقم ممکن است تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰ درصد جمعیت فرانسه برسد. البته بعضی تحلیلگران آمریکایی- به ویژه در موسسه بروکینگز- این تخمین را بزرگنمایی شده می داند.

آلبانی - کل جمعیت: ۳.۵ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۲.۲ میلیون (۷۰ درصد کل جمعیت)

اتریش - کل جمعیت: ۸.۲ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۳۳۹ هزار نفر (۴.۱ درصد جمعیت)

بلژیک - کل جمعیت: ۱۰.۳ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۰.۴ میلیون ( ۴ درصد کل جمعیت)

دانمارک - کل جمعیت:۵.۴ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۲۷۰ هزار نفر (۵ درصد)

فرانسه- کل جمعیت: ۶۲.۳ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: پنج تا شش میلیون نفر

آلمان - کل جمعیت: ۸۲.۵ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۳ میلیون نفر(۳.۶ درصد)

صربستان و مونته نگرو- کل جمعیت: ۱۰.۸ (شامل کوزوو) - جمعیت مسلمان: (صربستان و مونته نگرو- ۴۰۵ هزار نفر کوزوو: ۱.۸ میلیون نفر)

ایتالیا - کل جمعیت: ۵۸.۴ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۸۲۵ هزار نفر (۱.۴ درصد)

هلند- کل جمعیت: ۱۶.۳ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۹۴۵ هزار نفر ۵.۸ درصد)

اسپانیا - کل جمعیت: ۴۳.۱ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۱ میلیون نفر (۲.۳ درصد)

سوئد - کل جمعیت: ۹ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۳۰۰ هزار نفر (۳ درصد)

سوئیس - کل جمعیت: ۷.۴ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۳۱۰.۸۰۰ نفر (۴.۲ درصد)

ترکیه - کل جمعیت: ۶۸.۲ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۶۸ میلیون (۹۹ درصد)

انگلیس - کل جمعیت: ۵۸.۸ میلیون نفر - جمعیت مسلمان: ۱.۶ میلیون (۲.۸ درصد)

(آمار مربوط به دسامبر ۲۰۰۵ است)

واژه سازی صهیونیستها علیه اسلام ومسلمانان

دراین شرایط که فضای عمومی اروپاعلیه اسلام تحریک شده ،واز سویی مسلمانان درلاک دفاعی فرورفته اند از نظر خواست مدنی واجتماعی، شرایط مطلوبی برای صهیونیستها به وجود آمده است .

صهیونیستها برای ضربه به اسلام ومسلمانان که همانا بزرگترین دشمن موجودیت صهیونیست محسوب می شود، دست به اقداماتی زده اند. یکی ازمهمترین اقدامات صهیونیست ها علیه اسلام ومسلمانان وتحریک کشورهای اروپایی از طریق واژه سازی است . ( اسلام بنیادگرا، اسلام جهادی ، بنیادگرایی اسلامی ،اسلام هراسی و...) شاهد هستیم که درهرمقطع زمانی هریک از این واژه ها به خوبی برای تخریب چهره اسلام ومسلمانان نقش ایفا کرده ودرجهت تحریک مردم وکشورهای اروپایی موثر بوده اند ،تاجایی که شکاف میان شهروندان مسلمان و غیرمسلمان اروپایی رابشدت عمیق کرده است.

راه کار اروپا برای حل خطر مسلمانان وهویت اسلامی دراروپا از طرفی فشار به مسلمانان اروپا درجهت فاصله گرفتن از هویت اسلامی خویش است. وازطرف دیگر نزدیک کردن به هویت اروپایی ولائیک وحل شدن درفرهنگ اروپایی ،باتوجه به مقاومت مسلمانان دربرابر استحاله درهویت اروپایی بهترین راه موجود یک تئوری وایده جدید است که هم رنگ وبوی هویت اسلامی داشته باشد ،هم از طرف خود مسلمانان مطرح شود که حساسیت آنان رادرپی نداشته باشد ، و پذیرش آن از طرف مسلمان ها متصورباشد.

تئوری یورواسلام یا (اسلام اروپایی)

تئوری پرداز یورو اسلام طارق رمضان نوه دختری حسن البنا بنیانگذار اخوان المسلمین است .
وی اکنون ساکن کشور سوئیس واز دوران کودکی دراروپا به سر برده .طارق رمضان درکتاب (مسلمان اروپایی بودن) که درسال ۱۹۹۸توسط بنیاد اسلامی سوئیس منتشر شد، با صراحت زنگ خطر نابودی جوامع مسلمان درکشورهای اروپایی رابه واسطه عدم پذیرش فرهنگ اروپایی به صدا درآورد.

نظرات وی بشدت مورد استقبال کشورهای غربی واقع گردید،تاجایی که لقب های (مارتین لوترجهان اسلام ) ، (گاندی جهان اسلام و... ) را به وی اعطا کردند. اوهمچنین اعلام می کند که چون درتاریخ اسلام هرگز مرکز قدرتمندی مانند کلیسا وجود نداشته است وقدرت مطلق به آن معنا که درمسیحیت وجود دارد دراسلام وجود نداشته پس می توان روح این دین را دردل فرد فرد مسلمانان متجلی کرد و وابستگی های جغرافیایی آنها را از میان برداشت .

وی تاکید دارد که برا ی همزیستی وهمسانی با جامعه اروپایی ،فرد مسلمان نباید از اینکه بخشی از اصول عقیدتی خود را وانهد ،هراسی داشته باشد .وی تاکید می کند که این قدرت وانهدادن ،بخشی از هویت جدیدی است که فرد مسلمان پیدا می کند و وی آن را(یورواسلام ) نام گذارده است .

اهداف وچالشهای تئوری یورواسلام

تئوری یورواسلام یا اسلام اروپایی که از دهان یک مسلمان بزرگ شده اروپا خارج شده است مورد پسند کشورهای غربی واقع شده وحمایت های این کشورها را به دنبال داشته است .

اهداف وچالشهای این تئوری درموارد ذیل متصوراست :

۱- استحاله مسلمانان درفرهنگ وهویت غربی ،واز بین بردن رقیب قوی به نام هویت اسلامی در اروپا .

۲- جدایی وگسستگی درجهان اسلام ، یک پارچگی امت اسلامی درمعادلات بین المللی خطری برای قدرتهای دیگر از جمله اروپا محسوب مشود،بطوری که کشورهای اروپایی برای پیشبرد سیاستهای خود درجهان واستعمار نو با موانعی مواجه هستند از جمله جهان اسلام وهویت اسلامی که گاها شاهد هستیم که درصورت مشکل دربخشی از پیکره اسلامی ،دیگر نقاط جهان اسلام کم وبیش ازخود حساسیت نشان میدهند.

درنتیجه یکی از مهمترین راه کارهای دشمنان اسلام جدایی وگسستگی درامت اسلامی است .پیگیری وایجاد هویت های جدید اسلامی از سوی اروپا (اسلام اروپایی ،اسلام آفریقایی، اسلام آسیایی و...) درهمین فضا قابل ارزیابی است .

۳- گشودن راه نفوذ وتاثیر گذاری اروپا ومسیحیت دراسلام ومسلمانان ،درصورت محقق شدن این تئوری بخشی از امت اسلامی بانظرات وباورهای غربی درسیاستهای جهان اسلام اعمال نظر خواهند کرد .

۴- پرکردن چالش جمعیتی اروپا ،ارقام رسمی به ما می گوید که اروپا در۲سال آینده ۱۵الی ۲۰ میلیون نیروی کارلازم دارد که این نیروها معمولا از خارج می آیند واروپابه آنها احتیاج دارد. مطلوب اروپا نیروهای کارارزان وشهروند درجه دو است که خطری برای هویت وسیاستهای اروپا محسوی نگردد،وبه نوعی دیگر برده داری نو ومدرن تحقق می یابد.

۵- تغییر وانحراف دراحکام اسلامی . بر اساس گزارشی که درسایت ( شورای فرانسوی دین اسلام )ارائه شده است طبق فتوایی از مسجد پاریس ،مسلمانان می توانند نماز صبح خودراتاساعت ۱۱:۴۵وقبل از نهار ونماز ظهر بخوانند،بهمین ترتیب نماز ظهر تاساعت۱۷:۳۸یعنی کمی قبل از نماز مغرب ودرزمستان نماز عصر درساعت ۱۹:۵۰ونماز مغرب وعشا بترتیب ساعت ۲۲:۱۲ و۲۳:۵۰ دقیقه قابل خواندن است .
شواری فرانسوی دین اسلام درسال ۲۰۰۳توسط نیکلا سارکوزی ودرزمان وزارت کشوری او ایجاد شد و در راستای اهداف دولت عمل می کند. مسجد بزرگ پاریس که رئیس آن(بوبکر)همان رئیس شواری فرانسوی دین اسلام است از طرف سارکوزی انتخاب شده است .

جمع بندی

گسترش اسلام ومسلمانان دراروپا که بیشترمهاجرین هستند از کشورهای اسلامی باهویت اسلامی به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده اند. کم رنگ شدن عمل به مسیحت وگرایش بخشی از جوانان اروپایی به اسلام نیز نگرانی سیاست گذاران اروپا را موجب شده است .

از طرف دیگر صهیونیستها که دشمن جهان اسلام هستند برای صدمه زدن به پیکره اسلام ،زمان رامناسب دیده واز نظر واژه سازی وجنگ روانی علیه اسلام ومسلمانان بر اذهان مردم ودولت مردان اروپایی فعالیت می کنند . مردم اروپا که بعد از اقدامات سلسله وارتروریستی درامریکا و اروپا بسیار حساس شده اند آمادگی پذیرش هرگونه اتهامی علیه مسلمانان واسلام را دارند.

درفضای موجود دوسیاست درقبال مسلمانان اروپا دنبال می شود. ابتدا فشار برمسلمانان ساکن اروپا در جهت دورشدن از هویت اسلامی و دوم نشان دادن راه کارهای انحرافی برای وارد شدن به هویت اروپایی درجهت استحاله ،یکی از این طرح ها ایجاد هویت های مختلف اسلامی است که براساس محدوده جغرافیایی پیگیری می شود (اسلام اروپایی )که تفاوت ماهوی با اسلام محمدی (ص) دارد.

سیاست تفرقه برای استعمار در طول تاریخ همواره راه گشا بوده است ،امروز هم همین سیاست بارنگ وبوی جدید دنبال می شود . قطع بخش هایی از پیکره اسلام ومسلمانان با جهان اسلام ، امروز خطری است که باید راهکارهای مناسب برای جلوگیر از آن اندیشیده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد