علوم سیاسی و بین الملل

مقالات حوزه ایالات متحده

علوم سیاسی و بین الملل

مقالات حوزه ایالات متحده

آغاز استراتژی جدید ایران در قبال اشغالگر


آغاز استراتژی جدید ایران در قبال رژیم اشغالگر


مقدمه :

مقام معظم رهبری: ایران هرجا دخالت کند صریحاً اعلام می کند. برای مثال ما در ضدیت رژیم صهیونیستی دخالت کردیم که نتیجه آن هم پیروزی در جنگ های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه شد. بعد از این هم هر کس با رژیم صهیونیستی مخالفت کند پشتیبان او هستیم و کمکش می کنیم(۱).

این بیانات برای ایالت متحده آمریکا واسراییل چند پیام به همرا ه داشت :

۱ استراتژی دفاع به استراتژی حمله تغییر کرده است ،

۲ جمهور اسلامی به این سطح ازتوانایی مادی ومعنوی رسیده است که هزینه های حمایت از جبهه مقاومت رابه صورت آشکار بپذیرد،

۳ دعوت جمهوری اسلامی از جهان اسلام ،گروه های مختلف اسلامی وغیر اسلامی ،پیوستن به جبهه مقاومت درمقابل جنایات اسراییل،

۴ از این پس اسراییل باید آماده اقدامات کمی و کیفی شدیدتر از سوی جبهه مقاومت به رهبری ایران باشد .

ضربه اول ایران :

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در روزهای ۹ و ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ (۳۰ و ۳۱ اوت ۲۰۱۲) در تهران برگزار شد.دراین اجلاس بیش از یکصد کشور شرکت کرده بودند.حضور رئیس سازمان ملل نیز به اهمیت این اجلاس افزود . درابتدای جلسه وبعد از سرود جمهوری اسلامی سخنرانی بسیارمهم رهبر معظم انقلاب آغاز شد که در بخشی از سخنرانی، اسرائیل مور هدف قرارگرفت . جیغ های بنفش اسرائیل درروزهای بعد نشان دهنده تاثیر سخنان رهبری بود که تیر شلیک شده به هدف نشسته است .

بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در اجلاس غیر متعهدها درتهران :

میهمانان گرامی!

لازم میدانم در اینجا از یک مسئله ی بسیار مهم سخن بگویم؛ که اگرچه مربوط به منطقه ی ما است، ولی ابعاد گسترده ی آن از این منطقه فراتر رفته و سیاستهای جهانی را در طول چندین دهه تحت تأثیر قرار داده است و آن، مسئله ی دردآور فلسطین است. خلاصه ی این ماجرا آن است که یک کشور مستقل و دارای شناسنامه ی روشنِ تاریخی به نام «فلسطین»، بر اساس یک توطئه ی وحشتناک غربی با سردمداری انگلیس در دهه ی ۴۰ قرن بیستم، از ملت آن، غصب و به زور سلاح و کشتار و فریب، به جماعتی که عمدتاً از کشورهای اروپائی مهاجرت داده شده اند، واگذار گردیده است. این غصب بزرگ که در آغاز با کشتارهای جمعیِ مردم بی دفاع در شهرها و روستاها و راندن مردم از خانه و کاشانه ی خود به کشورهای هم مرز همراه بود، در طول بیش از شش دهه همچنان با همین جنایتها ادامه یافته است و امروز هم ادامه دارد. این، یکی از مهمترین مسائل جامعه ی بشریت است. سران سیاسی و نظامی رژیم غاصب صهیونیست، در این مدت از هیچ جنایتی پرهیز نکرده اند؛ از کشتار مردم و ویران کردن خانه ها و مزارع آنان و دستگیری و شکنجه ی مردان و زنان و حتّی کودکان آنان، تا تحقیر و توهین به کرامت این ملت و سعی در نابودی و هضم آن در معده ی حرامخوار رژیم صهیونیستی، و تا حمله به اردوگاههای آنان در خود فلسطین و در کشورهای همسایه که میلیونها آواره را در خود جای میداده است. نامهای «صبرا» و «شتیلا» و «قانا» و «دیر یاسین» و امثال اینها با خون مردم مظلوم فلسطین در تاریخ منطقه ی ما ثبت شده است. اکنون نیز پس از شصت و پنج سال، هنوز همچنان همین جنایتها در رفتار گرگان درنده ی صهیونیست با باقی ماندگان در سرزمینهای اشغالی ادامه دارد. آنها پی درپی جنایتهای جدیدی می آفرینند و منطقه را با بحران تازه ای روبه رو میکنند. کمتر روزی است که خبری از قتل و جرح و زندانی کردن جوانهائی مخابره نشود که به دفاع از وطن و کرامت خود برخاسته و به ویرانگری مزارع و خانه های خود اعتراض کرده اند. رژیم صهیونیستی که با به راه انداختن جنگهای فاجعه بار و کشتار مردم و اشغال سرزمینهای عربی و سازماندهی تروریسم دولتی در منطقه و جهان، دهها سال ترور و جنگ و شرارت به راه انداخته، ملت فلسطین را که برای احقاق حق خود به پا خاسته و مبارزه میکنند، تروریست مینامد و شبکه ی رسانه های متعلق به صهیونیزم و بسیاری از رسانه های غربی و مزدور نیز با زیر پا گذاشتن تعهّد اخلاقی و رسانه ای، این دروغ بزرگ را تکرار میکنند. سردمداران سیاسیِ مدعی حقوق بشر نیز چشم بر این همه جنایت بسته و بدون شرم و پروا، از آن رژیم فاجعه آفرین حمایت کرده و در نقش وکیل مدافع آن ظاهر میشوند.

سخن ما آن است که فلسطین متعلق به فلسطینی ها است و ادامه ی اشغال آن، ظلمی بزرگ، تحمل ناپذیر و خطری عمده برای صلح و امنیت جهانی است. همه ی راههائی که غربیها و وابستگان آنها برای «حل مسئله ی فلسطین» پیشنهاد کرده و پیموده اند، غلط و ناموفق بوده است و در آینده نیز چنین خواهد بود. ما راه حلی عادلانه و کاملاً دموکراتیک را پیشنهاد کرده ایم: همه ی فلسطینی ها، چه ساکنان کنونی آن، و چه کسانی که به کشورهای دیگر رانده شده و هویت فلسطینی خود را حفظ کرده اند، اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی، در یک همه پرسیِ عمومی، با نظارتی دقیق و اطمینان بخش شرکت کنند و ساختار نظام سیاسی این کشور را انتخاب نمایند و همه ی فلسطینیانی که سالها رنج آوارگی را تحمل کرده اند، به کشور خود باز گردند و در این همه پرسی و سپس تدوین قانون اساسی و انتخابات، شرکت نمایند. آنگاه صلح برقرار خواهد شد.

در اینجا مایلم پندی خیرخواهانه به سیاستمداران آمریکائی که تاکنون همواره به عنوان مدافع و پشتیبان رژیم صهیونیستی در صحنه حاضر شده اند، بدهم: این رژیم تاکنون برای شما دردسرهای بیشمار داشته است؛ چهره ی شما را در میان ملتهای منطقه، منفور و شما را در چشم آنان شریک جنایات صهیونیستهای غاصب معرفی کرده است؛ هزینه های مادی و معنوی که در طول سالهای متمادی از این رهگذر به دولت و ملت آمریکا تحمیل شده است، سرسام آور است؛ و احتمالاً در آینده اگر همین روش ادامه یابد، هزینه های شما سنگین تر هم خواهد شد. بیائید به پیشنهاد جمهوری اسلامی درباره ی همه پرسی بیندیشید و با تصمیمی شجاعانه، خود را از گره ناگشودنی کنونی نجات دهید. بی شک مردم منطقه و همه ی آزاداندیشان گیتی از این اقدام استقبال خواهند کرد(۲).

نکات مهم :

۱ تاکید برموضوع فلسطین به عنوان پدیده ای که تولید وحدت درجهان اسلام می کند واختلافی میان شیعه وسنی درآن نیست .

۲ یادآوری تاریخچه منطقه وسرزمین فلسطین برای مردم جهان (غصب وغارت ،اخراج ساکنین فلسطین ، جنایت وکشتار آنان توسط صهیونیست ها)،

۳ افشای بی هویتی اسرائیل، اسراییل سال ها با فیلم وهنر های مختلف تلاش درهویت سازی برای خود دراذهان مردم دنیا کرده است .

۴ افشای روح وحشی و ددمنشانه این رژیم، که روش ها و راه های منطقی با آن بی نتیجه است .

۵ آکاه سازی جوانان جهان اسلام ودیگر کشورها درخصوص مشکل فلسطین،

۶ استفاده مناسب از این فرصت وتریبون وارائه راه کار غیر غربی برای مشکل فلسطین . درصورت پذیرش غرب پیروزی برای مردم فلسطین وجهان اسلام است ، ودرصورت نپذیرفتن آشکارشدن دروغ شعار دمکراسی از طرف غرب است ،

۷ یاد آوری برای مردم ومسئولین آمریکا ،این رژیم برای آمریکا فقط هزینه مادی ومعنوی به دنبال داشته است .

۸ این سخنان باعث بالارفتن روحیه درجبهه مقاومت وامت اسلامی شد .

۹ شجاعت اعتراض به جنایات اسراییل درجهان اسلام ودیگر کشورها بالارفت

۱۰ رژیم غاصب به شدت تحقیر شد زیر حتی یک نماینده دراجلاس هم اعتراض نکرد.

پاسخ اول اسرائیل :

رژیم صهیونیستی بعلت اینکه توان انتقام از شرکت کنندگان دراجلاس رانداشت امت اسلامی راهدف قرارداد و مانند کودک بی ادب کتک خورده که فقط درحین فرار جسارت به والدین طرف مقابل می کند اهانت به پیامبر اعظم راکلید زد.

فیلم اهانت آمیز ،برائت از مسلمانان (زندگی محمد رسول اسلام) ،این فیل درسال ۲۰۱۱ در آمریکا با حمایت صهیونیست ها ساخته وبخشهایی از آن درشبکه جهانی اینترنت به زبان اصلی منتشر شده بود . بعد از اجلاس غیر متعهد ها درتهران و سخنرانی مقام معظم رهبری که باعث خوشنودی مضاعف امت اسلامی شد ، بخشهایی از این فیلم به زبان عربی ترجمه ودر اینترنت منتشر گردید که واکنش جهان اسلام وپرداخت هزینه های ایالات متحده آمریکا شروع شد .

سناریست، تهیه کننده و کارگردان صهیونیسم : سام باسیل(۳)

داستان فیلم :

این فیلم با صحنه هایی از حملات گروه های تندرو به یک داروخانه مربوط به پزشکی قبطی در مصر آغاز می شود. در این صحنه چند مسلمان با محاسن بلند با چوب و چماق به داروخانه این پزشک حمله می کنند و با حمله ناجوانمردانه به همسر وی، مغازه اش را ویران می کنند؛ اما پلیس مصر تنها نظاره گر این حادثه است.

فیلم پس از این بخش، به حیات پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) در صدر اسلام منتقل می شود و با پخش صحنه های مبتذل (که از بیان آنها معذوریم)، علاوه بر توهین به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، دین اسلام به عنوان "سرطان" و مسلمانان را افرادی خشن، عقب مانده و طرفدار خونریزی نشان می دهد.

گذشته از صحنه های سخیفی که ارزش بیان ندارد، یکی از شیطنتهای فیلم آن است که مسلمانان را افرادی شکنجه گر معرفی کرده است و در صحنه ای از فیلم یک زن سالخورده به نحو عجیبی شکنجه می شود؛ در حالی که در تاریخ اسلام چنین چیزی مشاهده نمی شود.

پرداخت هزینه توسط آمریکا:

تظاهرکنندگان خشمگین مصری در اعتراض به ساخت این فیلم توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) با حمله به ساختمان سفارت آمریکا در شهر "قاهره"، پرچم این کشور را از بالای آن پائین آوردند.

در شهر "بنغازی" در شرق لیبی نیز، عناصر گروه مسلحی که خود را "انصار الشریعه" می نامند، با حمله به کنسولگری آمریکا در این شهر، «کریستوفر استیون» سفیر آمریکا در لیبی به همراه ۳ دیپلمات آمریکایی دیگر کشته شدند.

تظاهرات علیه فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام پس از مصر، لیبی و تونس، به مراکش رسید و مردم این کشور در برابر کنسولگری آمریکا در کازابلانکا تظاهرات کردند.

در ایران نیز دانشجویان در اعتراض به انتشار فیلم توهین آمیز به ساحت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مقابل سفارت سوییس در تهران (حافظ منافع آمریکا) تجمع کردند(۴).

نکته ها

۱ شتاب اسراییل درپاسخ

۲ عدم پایبندی اسراییل به اصول اخلاقی ومذهبی دردشمنی

۳ هزینه اقدامات متوجه آمریکا شد (طبق فرمایشات مقام معظم رهبری)،

۴ دشمنان ما همواره سناریوهایی برای ضربه به اسلام وایران آماه دارند، بصورتی که این فیلم یک سال پیش تهیه شده .

۵ ضعف جهان اسلام در تسلط به فضای سایبر ،به شکلی که یک سال پیش امت اسلامی باید واکنش نشان می داد.

ضربه دوم ایران :

نفوذ پهباد ایرانی به سرزمینهای اشغالی

بامداد شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ هواپیمایی بدون سرنشین (پهپاد) از فراز دریای مدیترانه عبور و با پیمودن صدها کیلومتر وارد حریم هوایی رژیم صهیونیستی شد. این پهپاد که موفق شده بود از سپر دفاعی معروف و پیشرفته ی «گنبد آهنین» عبور و خود را به نزدیک مهم ترین مرکز هسته ای صهیونیست ها، یعنی «دیمونا»، برساند با شلیک دومِ یک جنگنده ی f۱۶ منفجر شد (شلیک اول به هدف اصابت نکرد)(۵).

از فردای این حادثه گمانه زنی در مورد ماهیت این پهپاد شروع شد تا اینکه سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، در سخنرانی پنج شنبه خود( ۲۰ مهر) ابعاد این عملیلات پیچیده را تشریح کرد. وی این پهپاد را متعلق به حزب الله دانسته که قطعات آن ساخت ایران بوده و توسط جوانان لبنانی مونتاژ شده است.

نکته :

۱ پیروزی تکنولوژی ایرانی بر سپر دفاعی معروف و پیشرفته ی «گنبد آهنین» اسراییل و رساندن پهباد به مهم ترین مرکز هسته ای صهیونیست ها، یعنی «دیمونا»،

۱ این هواپیما توانست نقاط ضعف راداری این رژیم را شناسایی و مخابره کند،

۲ هراس صهیونیست ها از قابلیت حمل مواد منفجره توسط این پهپادو احتمال حمله به مرکز هسته ای «دیمونا»

۳ تحقیر ارتش پیشرفته اسراییل توسط جبهه مقاومت ،

۴ پیام به رژیم صهیونستی درخصوص توان غافل گیری جبهه مقاومت

پاسخ دوم اسرائیل :

بمب باران کارخانه اسلحه سازی در سودان

وزیر اطلاع رسانی سودان ۳/۸/۱۳۹۱ اعلام کرد چهار فروند جنگنده رژیم صهیونیستی، کارخانه اسلحه سازی خارطوم (کارخانه الیرموک در اطراف پایتخت سودان) را بمباران کردند(۶).

روزنامه ساندی تایمز انگلیس هشت جنگنده اسرائیلی چند منظوره از نوع اف ۱۵ در ساعات اولیه روز ۲۴ اکتبر مجتمع اسلحه سازی الیرموک را هدف حملات خود قرار داده اند(۷).

وزارت خارجه سودان : اسرائیل تلاش می کند اطلاعات نادرستی را از طریق منابع مختلف منتشر کند و از این طریق، توجیه و بهانه ای برای اقدام شنیع خود بیابد. از جمله این توجیه ها می توان به ادعای وجود ارتباط میان کارخانه اسلحه سازی یرموک و کشورهای ایران، سوریه، جنبش حماس در فلسطین و حزب الله لبنان اشاره کرد(۸).

با این حال مقامات تل آویو سودان را متهم می کنند که به واسطه ای برای عبور سلاح از ایران به غزه تبدیل شده است.

رسانه های اسرائیلی گفته بودند کارخانه اسلحه سازی یرموک در پایتخت سودان توسط ایران ساخته شده بود و هم اکنون نیز برای حماس، حزب الله لبنان و سوریه سلاح تولید می کند(۹).

نتیجه :

بابررسی چگونگی پاسخ های صهیونست ها نکات ذیل آشکار می شود :

۱ آمریکا واسراییل پیام های سخنرانی مقام معظم رهبری درخطبه های نماز جمعه رابه خوبی دریافت کرده اند .

۲ نتیجه تصمیمات آمریکا واسراییل پاسخ سخت به اقدامات جبهه مقاومت است زیرا :

بالابردن هزینه اقدام علیه اسراییل ،

جلوگیری از الگودهی برای گروه ها و مخالفین اسراییل ،

پاک کردن حقارت به وجود آمده واصلاح وجه بین المللی اسراییل ،

اعتماد دهی به ساکنین سرزمین اشغالی درخصوص امنیت وجلوگیری از مهاجرت معکوس ،

۳ تصمیم به پاسخ بسیار شتاب زده بوده است ،

۴ اهداف و نقطه های ضربه به جبهه مقاومت برای اسراییل بسیار محدود وپر هزینه است وسعی اسراییل، پرداخت هزینه از جیب آمریکا است ماننده فیلم اهانت به پیامبر اسلام ،

۵ اسراییل جسارت وشهامت پذیرش مسئولیت پاسخ به جبهه مقاومت راهم ندارد به شکلی که در دو موضوع هرگونه دخالت خود را انکار کرد،

۶ سطح پاسخگویی اسراییل بسیار محدود شده است .به شکلی از جنگ مسلحانه به سطح جنگ نرم و درمرحله ای حمله محدود به کشوری که توان پاسخگویی را ندارد شیفت نموده است.

این رژیم از ابتدای تأسیس همواره برای حفظ و پایداری خود بر سه محور تأکید کرده است:

۱ ایجاد فضای مناسب برای شهروندان ،

۲ ایجاد رغبت برای مهاجرت یهودیان به آنجا،

۳ تأمین امنیت و قدرت نظامی،

۴ ایجاد روابط بین المللی و اخذ مشروعیت. این سه محور اصلی به گونه ای اهمیت دارد که فقدان هر یک از آن ها، مقدمات فروپاشی این رژیم را فراهم ساخته و آن را در سراشیبی سقوط قرار می دهد.

راهکار:

امروز که آمریکا وکشورهای غربی درگیر مشکل اقتصادی واعتراضات اجتمایی هستند اقدامات ذیل پیشنهاد می گردد:

۱ پاشنه آشیل صهیونسیت ها تحقیر است به شکلی که برای جبران آن حاضرند هزینه های زیادی از جمله به راه انداختن جنگ را بپذیرند.

۲ نفوذ پهباد ایرانی به سرزمینهای اشغالی تا ماه ها می تواند در رسانه های جهان تولید حقارت برای اسراییل کند ،به شکلی که با فاصله چند هفته ای یک مسئول ناشناس از اطلاعات مهم به دست آمده از پهباد سخن به میان بیاورد وانتشار غریب الوقوع آن .

۳ اقدامات کم هزینه وجنجال آفرین بصورت جدی باید دنبال شود .

۴ اقدامات سایبری از جمله اقدامات کم هزینه است .


تهیه وتنظیم:ابوالفضل کاهه